רכב תמונה לYNET

צרכנות הרכב


צרכנות הרכב דור 2.0



עולם הרכב עובר שינויים מהותיים בימים אלה ממש. זה לא סוד, שגם התפניות הצפויות לנו בעתיד הלא כל כך רחוק, הולכות לשנות לחלוטין את מקומו של הרכב בחיינו, את האופן שבו אנחנו משתמשים בו ותופסים אותו. אפשר כמובן לדבר על הרכבים האוטונומיים, על העתיד של הרכב השיתופי, טרנד שפועל כבר בערים שונות בעולם והושק לאחרונה בתל אביב, כאשר הרעיון הוא שיש לנו מנוי לצי של רכבים, שאף אחד מהם לא שייך לנו, ואנחנו רק "לוקחים אותם לסיבוב". אבל לא צריך ללכת כל כך רחוק, בשביל להבין שמשהו עמוק יותר כבר השתנה.



הקונים שבאים היום לרכוש רכב חדש, כבר לא חושבים במושגים הישנים של 'בעלות' ושל 'נכס' – הם מחפשים את איכות החיים שלהם קודם כל, ומשום שיש להם גמישות מסוימת בתפיסות הצרכניות שלהם, הם מוכנים להיפתח לפתרונות חדשים כדוגמת הליסינג התפעולי לפרטיים. ליסינג תפעולי לפרטיים, בדומה לליסינג התפעולי שאנחנו מכירים מהעולם העסקי, מאפשר לקונים לשלם תשלום חודשי (הכולל כיסוי ביטוחי וחבילת תחזוקה), עבור השימוש ברכב החדש.



הקונים החדשים מבינים כבר שרכב הוא מוצר צריכה לכל דבר, והתהליך הזה נובע משתי סיבות עיקריות. ראשית, ההבנה ההולכת ומחלחלת שרכב הוא לא נכס כמו שדירה היא נכס. שכן רכב, שלא כמו דירה, מאבד מערכו בכל חודש שהוא על הכביש, ויכול לאבד אפילו כ-50% מערכו בתוך 3-4 שנים. כלומר, הוא לא השקעה "משתלמת" כמו דירה. הסיבה השנייה היא, שמעמד הביניים גדל כל הזמן, והליסינג התפעולי לפרטיים הוא פתרון מושלם גם עבור צרכנים ממעמד הביניים. אלה אנשים עובדים בעלי הכנסה קבועה ואף גדלה לאורך השנים, שיכולים בהחלט לשלם באופן חודשי סכומים של 1,000-1,500 שקלים, אך לא בהכרח את ההון ההתחלתי של 100,000 ₪ בקנית רכב מסורתית אצל היבואן ובמזומן. בנוסף, אלה אנשים שרגילים לרמת חיים מסוימת, לנסיעה לחו"ל פעם בשנה, לארוחת ערב במסעדה לעיתים קרובות, והם מעוניינים ברכב אך מבלי שיידרשו לרדת ברמת החיים, עבורה הם עובדים קשה.



למעשה, ההסכם שעל בסיסו מושתת הליסינג הוא כזה: אתם, כצרכנים, יכולים לקבל רכב חדש כל שלוש שנים, מבלי להצטרך להתעסק עם הקנייה או המכירה – אבל בתנאי שהרכב לא באמת בבעלותכם אלא בבעלות של חברת הליסינג.



הרציונל לשיטת הליסינג, הנפוצה מאוד בעולם (בארה"ב למשל, 90% מכל הרכבים נקנים כליסינג), מבוסס בין השאר על הוא הרעיון של יתרון הגודל. חברות הליסינג, מתוך הבנה שהן משיגות הנחות משמעותיות בעלות רכישת הרכב, בביטוח ובאחזקה השוטפת שלהן. בנוסף הן ידעו טוב יותר למכור אותם בסוף התקופה כרכבים משומשים (למרבית החברות יש גם את האפשרות למכור רכבים מיד ראשונה). כל אלה מאפשרים לחברות הליסינג להציע עסקת חבילה שתהיה אטרקטיבית עבור הצרכנים, תוך שהן מציעות מוצר מצוין ללקוח וכזה  שגם הן תוכלנה להרוויח מהצלחתו.



עולם הרכב בפרט ועולם הצרכנות בכלל עתידים לעבור שינויים רבים בשנים הקרובות, ושיטת הליסינג התפעולי לפרטיים מובילה ומשתלבת בתוך העולם הזה שבו לבעלות יש פחות ופחות חשיבות – בהשוואה לחשיבות של רמת חיים. עולם שבו אנחנו מעדיפים לנסוע על רכב חדש שאינו בבעלותנו, מאשר למשל על רכב משומש שבבעלותנו. עולם שבו אנחנו מעדיפים לשלב בין הצרכים שלנו של עצמאות וניידות – אבל לא על חשבון הדברים האחרים בחיים שאנחנו רוצים. עולם שבו אנחנו יכולים להרוויח, אבל לשם כך נדרשת יותר גמישות מחשבתית ושינוי של כל אותן תפיסות שהיו מקובלות בעבר, והיום כבר לא צריכות להנחות אותנו.